Thursday, December 9, 2010

imBasAn KenAnGAn

Saat-saat sepi begini, pasti indah bila kenangkan kembali memori indah yang pernah tercatat dalam diari hidupku.Bermula dari sekolah rendah, sek. menengah, kmudian di Matrikulasi Perlis, dan akhirnya bergelar graduan UPM..sekarang dah kerja dah pun.Melayani kerenah murid2 yang mcm2 tp sgt menghiburkan hati..
Teringat masa sekolah rendah dulu, subjek paling aku x suka maths.entah knp mmg lemah sgt.smpaikan UPSR pun 2A 3C..haha..mmg la masa tu rasa cam x de harapan je nk pgg ijazah mabsuk U.Tapi masa kecik dulu aku malas blajar.Tau main aje.Main Roundas la
pastu gala panjang, panjat2,nenek2, main masak2.Paling xleh tahan, aku n da gang ley main menari2 lagi.siap ade choreographer!!mmg lawak.menari lagu feminin tu.."angin bayu membawa diriku....."..kelakar kan?padanlah dengan result aku yg xdelah teruk sgt tuh..cewah.
Pastu, aku masuk sek menengah kt w.Maju seksyen 2.ni lagi satu hal.Aku mmg x suka la duk kt sekolah ni...tp nak x nak kna lah bertahan.Ada satu kejadian ni, aku nk jgak pindah sekolah.Time tu, nk masuk Form 2.Aku tukar ke Sek Agm Rakyat Abasiyyah kt Sungkai.Konon nak tggl jao duk asrama.Tp tak smpai sebulan aku bhenti.Kejadian ni bermula bila aku demam panas, seminggu x baik2.abah aku amek kul 1 pagi, pastu terus cuti raya cina.Time Abah anta balik asrama , aku mengamuk tak nak sekolah situ dah.memang sakan aku mengamuk.Jadi perhatian ramai!abah aku balik gak tinggalkan aku terkontang-kanting, tapi aku kejar kereta abah aku, laz2 terpaksa lah abah, mengalah.Abah terus wat permohonan pertukaran sekolah daripada warden.Tp bersyarat.Abah aku siap pesan, >Abah bagi tukar, tp janji belajar rajin2, sampai masuk Universiti.<
Warden tu mmg baik tp aku dah lupa nama dia.Akhirnya aku berpatah balik ke sekolah yang kononnya aku x suka.Mujurlah, kawan2 n ckgu2 leh terima aku balik.Malu kot..hehe..Time Form 3, aku mmg kena struggle.Masuk tusyen untuk subjek math, sains n sejarah je.Tp yg mmg kna pulun, Maths la.sebab aku mmg xleh!!!Nak tau aku tusyen kat mane?Form 3 aku da dapat study kt U.UM plak tu..best tul..kat sini semangat aku memang luar biasa.Bayangkan, aku leh jwb soalan maths 5000 soalan setiap bulan..memang tak lah kalau aku belajar sendiri.Tp hasilnya, aku dpt A maths PMR!!Terkejut mak aku..Syukur sangat!Alhamdulillah.Hati aku berdetik =)
Dengan keputusan PMR yang boleh la tu, 3A 5B 1 C.Aku mmg berhijrah sesungguh hati untuk ke sekolah menengah Puteri Wilayah.Sekolah sumer puteri2 je..Niat dihati mmg tekad nak amek akaun.sebab rasa diri pakar mengira, kalah siti sifir.Aku duk asrama.Memang pengalaman yang teramat bernilai.Disini aku belajar bnyk perkara.Keyakinan diri, bakat terpendam, expose diri tnpa segan silu, mcm2 lagi lah.Memang terbaek!!sebab aku ada sahabat2 dan guru2 yang sangat supportive.Bab study tak yah cerita lah, mmg aku dah pro daH.lagi2 maths n akaun..yang aku xleh masuk subj ekonomi.bosan tahap gaban!Mane taknye cikgu eko time form 5 baca buku teks je.Dia masuk kelas, aku letak dirikan buku teks aku kat atas meja, pastu lelap...haha..mmg dpt C ekonomi aku..Lazly, result SPM aku terbaek punye..6A, 5 lagi aku tak ingat..yang pasti maths n akaun A1..
Aku teruskan study aku ke KMP Arau perlis.Jaohhhhhhh.Tp da duk sana mmg besh.Kat sana, aku jadi tempat rujukan kwn2..Maths la especially.time matrik ni ekonomi aku dah power..hehe.sb nk cpai cita2 aku jd akauntan..result dua2 sem 3.89..mmg aku rasa aku pandai..hehe..Sebab tu aku selalu pesan kt anak murid aku, kalau kite rajin kite leh jadi pandai.Sebab kepandaian bukan letak pada cerdas otak tu, tp pada kerajinan dan usaha serta doa!~Aku yakin, sebab aku dah laluinya...
Ni baB SEDEY..aku dpt masuk UPM tp bkn course akaun..Bac pend bimbingan & kaunseling..aku jd cikgu???ahh x pnah terfikir..salah aku jgak, yg g ltak 1st choice knp..tp takpe, hikmah semua ni...
Dan alhamdulillah!aku sekarang dah bekerja..sebagai guru kaunseling dan dah berjaya menjadi kaunselor berdaftar..Kerjaya aku setakat ni alhamdulillah..semuanya bjaln lncar..=)takat ni dulu aku catakan kisah aku yang x seberapa ni.. next time kita berkongsi perkara lain lagi ok..assalamualaikum ('',)..

Ni lah antara kenangan yang sempat dirakamkan dalam foto memori =)
1997 - 2010

6 Delima 1997..da best!

Dorm c ..mishhh u all
ilmuan gurlz 2002

My luvly best friend forever!

dinner final year@UPM 2008

me n my student @ BMI college on Mei 2010


No comments:

Post a Comment